Hantaran Perkahwinan

resepi halwa betik pinkdaisy

hi guyz... pejam celik...pejam celik dah nak masuk 2014 kan...masuk ke tahun baru maknanya bertambahlah umur kita nie kan..maknanya lagi lebih dekat kita menghampiri kehidupan yang kekal abadi di sana.ingat lima perkara, sebelum lima perkara...pinkdaisy bersyukur atas kesemua tempahan-tempahan yang uoals buat sepanjang tahuan 2013 dan ada yang buat tempahan untuk 2014 sudah... ni yang pinkdaisy maksudkan tempahan halwa betik lah uoalsss... alhamdulillah. kepada uoals yang pinkdaisy kasihi semua...boleh lah buat tempahan seawal sebualan sebelum event. tapi nak hello awal pun tak per. cuma pinkdaisy mintak uoals remind balik takut-takut lupa or ada gak customer yang tiba-tiba ghaib tah kemana...pinkdaisy harap uoals suka dan berpuas hati dengan halwa betik yang pinkdaisy juga kagumi hasil kerjatangan aunty yang begitu kreatif sangat..kalau lah dapat diwarisi hasil kerjatangan ni kan...besar rahmat...di bawah ni pinkdaisy nak share kan sedikit resepi halwa betik ni. pinkdaisy pun tak de lah pandai buat, orang-orang lama yang memang expert dalam kerjatangan ni. saluteee lah!

 Resepi Halwa Buah Betik :

 Buah betik muda sebiji - yang hijau-hijau gitu
 Gula ikut tahap kemanisan yang dikehendaki - agak-agak manis, manis sangat pun tak best
 Gula batu - akan menyebabkan halwa lagi nampak cantik dan berkilat
 Kapur sirih
Pewarna makanan yang disukai (Merah,hijau epal,kuning,ungu dan biru dll.)

 Cara Membuatnya:

 1. Belah buah betik yang telah dikupas kulitnya kepada 4 bahagian dan ukir bentuk yang disukai. Buang biji dah bahagian tengah.

 2. Celurkan kepingan-kepingan betik yang telah diukir berbagai bentuk seperti daun,bunga rose dan sebagainya ke dalam air panas dan toskan. jangan lama-lama. 5minit pun dah cukup.

 3.Rendamkan pula ke dalam air kapur sehari semalam kepingan betik yang diukir tadi.Biarkan diam-diam dalam air kapur.

 4.Keesokan harinya,bersihkan dengan basuhan air kepingan betik yang direndam di dalam air kapur

 5.Masakkan air gula dalam 200 gram dan masukkan pewarna yang digemari mengikut pembahagian yang ditetapkan

 6.Apabila gula telah larut,masukkan kepingan-kepingan betik yang telah diukir tersebut dan biarkan diam-diam semalaman.

 7. Esoknya,keluarkan kepingan-kepingan betik tersebut dan sediakan lagi air gula.Masak balik air gula.

 8. Bila sejuk,masukkan sekali lagi kepingan betik itu ke dalam air gula semalaman.

 9. Proses diatas dibuat berulang-ulang sehingga gula nampak berselirat pada permukaan kepingan betik tersebut. Proses ini boleh buat berulang kali.

Tapikan ada yang jemur di bawah matahari. cuma yang biasa dibuat ni tak yah jemur pun.Tapi masuk peti ais bagi sejuk, bila gigit rangup.gruppp...gruppp... tapi pinkdaisy pun tak expert lagi buat desert ni...tangan ibu-ibu ni lain dengan tangan orang muda yang kurang ilmu...ahakkkkk..... kena menuntut lagi...

0 comments:

Post a Comment